Efter Japan-utställningen

Bakom och efter

Werner Näslund pusslar.

Bubbelplast och spännband, kartonger och packlådor. På bara någon dag förvandlades den japanska utställningen som hängt i konsthallen till ett packprojekt. Som alla andra utställningar när de har gjort sitt. Med den här var det lite extra.

De japanska konstverken som ingick i den nyss avslutade utställningen kom till Södertälje inpackade på millimetern i ett par stadiga trälådor. Med varje verk varsamt inslaget som vore det ägg.

För att kunna stuva dem likadant efter utställningen fotograferade utställningsintendenten Kristina Möller den finurliga paketeringen redan vid ankomsten. Nu när returpackningen är gjord ser den likadan ut, som ett tredimensionellt pussel, där lådans varje tum fyllts ut. Antingen av ett väl inslaget konstverk eller en tom låda för att tavlorna inte ska stå och skaka mot varandra.

Påsarna fick vara

Plastpåsarna som utgjorde en av utställningens blickfång ska inte med tillbaka. De är pangade och slängda. De kom till Södertälje platta och tomma i en separat låda från Japan, 300 stycken inklusive en rulle vit tråd.

– Vi hängde upp dem efter konstnärens instruktioner, berättar Kristina Möller. Vi öppnade upp en påse i taget, la i några korn av något organiskt material som ris, gryn, linser och liknande. Därefter fyllde vi påsarna med luft genom att dra dem, en och en, längs med den egna kroppens höger eller vänster sida. Vi avslutade med att knyta ihop påsen med en lång tråd.

De där trådarna fästes sen i ett fårstängsel som Werner Näslund på konsthallen hade hängt i taket.

Ingen kom

Påskonstnären själv var inte på plats. Det var däremot elva andra av de femton konstnärer som respresenterades på utställningen. Självaste vernissagedagen.

– Vilket vi inte visste om i förväg, konstaterar Kristina Möller, som fick bråttom att arrangera pressinbjudningar och engagemang för de långväga gästerna. Pressinbjudan hade hon kunna låta bli, inte en enda journalist uppenbara de sig för att få en pratstund med japanerna, varav de flesta heller inte pratade annat än japanska.

Utbyte

En effekt av utställningen är att medlemmar ur Södertälje Konstnärskrets kommer att ställa ut i Japan någon gång under 2012.

– En sorts utbytesbiennal skulle man kunna kalla det för, tycker Kristina Möller.

Text: Ingrid Sjökvist

Foto: Göran G. Johansson

Journalist och författare. Skriver reportage och artiklar på eget och andras initiativ, ofta om människor i arbete eller deras boende, gärna med miljö- och samhällsperspektiv. Språkgranskar andras texter. Är redaktör för antologier. Leder skrivarkurser. Håller i berättarkaféer och är litterär lektör. Skriver då och då en novell. Kan tala baklänges och dessutom klanderfri skånska.

Lämna en kommentar