Hasior: Kritiken

För och emot

Det var ersättningen för konstverken som irriterade Södertäljeborna. Att betala ett konstverk mot kostnaden för material och uppehälle var inte rätt tyckte man. Konstnärernas riksorganisation (KRO) protesterade och uppmanade de ansvariga att införskaffa skulpturen på traditionellt sätt – att köpa den.

Den lokala Länstidningen fick en mängd upprörda insändare om “kulturgubbarnas” idé. En del var inte nådiga. Det var många insändarskribenter som använde signaturen “Konstvän”, varför de numrerades 1, 2, 3 och så vidare. Det blev dussinet fullt. Gösta Högman, en då känd s-politiker i Södertälje, tyckte att uppgörelsen var suspekt: beställa konstverk, inte veta vad det blir och inte heller till vilken kostnad. Men han sa också, att självklart skall vi ta emot gåvan.

Dyrt experiment

Eje Högestätt fick applåder för att genom internationell kontakt ha vidgat våra vyer. Men han fick också kritik, då han i radions Stockholmsnytt sagt, att alltihop bara var ett experiment. Om det lyckades, skulle skulpturerna sättas upp. En kritiker sa att det var ett dyrt experiment på 10-15 000 kronor, då ”det kanske bara blir ett hål i marken”. Nu blev det inte så.

Länstidningen svarade med att göra reportage om det kritiken gällde. Hasior själv sa att “litet korsdrag i staden skadar inte”.

Kom aldrig upp

Men kritiken fanns också på andra ställen där Hasior ställt ut, som på Louisiana utanför Köpenhamn. Där handlade det också om en gåva, ett monument att ha i parken. Museet tog emot, vad jag fått veta genom efterforskningar, men det finns inte kvar och har heller aldrig funnits i parken.

När Hasior ställde ut på Galleri 15 i Moss i Norge, skänkte han ett verk “Engelens budskap“, men de tog inte emot det. Då ville tjugofyra kända namn i norskt kulturliv köpa skulpturen och skänka den till Nasjonalgalleriet i Oslo. Där kände de sig besvärade över det skulpturella språk Hasior använde sig av. Men med tiden fick Engelens budskap sin fasta norska adress i Henie-Onstadsentret i Oslo. Men likväl kom skulpturen att bli en skenbar galjonsfigur för Galleri 15.

Hasior tyckte om debatten gällande hans verk och sade att “kontroversen mellan konstnären och hans publik kan aldrig lösas med en idealistisk kompromiss”.

Så sent som 1997 vid en utställning i Moss lånades skulpturen ut till utställningen “Den provocerande bilden“ och debatten återupptogs.

Text: Gunn-Britt Robertsson

Gunn-Britt Robertsson är en riktig tidningsräv, har jobbat på Länstidningen i en herrans massa år, Bohusläningen, Dalarnas tidningar och Blekinge Läns tidning. Som reporter, redaktionschef, redaktionssekreterare (det är dom som bestämmer det redaktionella innehållet) och som projektledare för ny teknik och nya sidor.

Etiketter:, ,

Lämna en kommentar