Kompositör började som DJ

Mixerbordet på Ronna fritidsgård, jobbet som discjockey och alla blandband han gjorde till kompisar. Där började Elias Zazis väg till klassisk kompositör

Maqam handlar också om musikens själ, berättar kompositören Elias Zazi

Hade han sedan inte börjat köra brödbil 1996, vet man inte hur det hade gått. Det var  P2 i bilradion hela dagarna, som förde honom in i den västerländska klassiska musiken.

– De spelade musiken först och berättade sedan vem som skrivit den. På det sättet hade jag inga förutfattade meningar, utan kunde ta in musiken direkt.

Men det började alltså med Donna Summer, Tina Charles och andra disconamn som Penny McLean men även Abba och Boney M.

– Funk. Musik att dansa till helt enkelt. Men när jag träffade min fru, ville jag göra något annat. Discjockey och bagare är faktiskt de yrken där skilsmässor är vanligast.

Maqam

Så Elias började lyssna mycket på arabisk musik. Han är född i Libanon. Då och då spelade han in blandband till sina kompisar. Ibland mixade han ihop låtarna, ibland lät han dem bara följa efter varandra så som han tyckte passade.

– Aha? Du följer maqam? sa en kompis till mig efter att ha lyssnat på en kassett.

Nu blev Elias riktigt intresserad och bad sin svåger som är oudmästare (oud = arabisk luta) förklara innebörden av maqam.

Själv är jag inte säker på att jag förstår riktigt, när Elias försöker förklara för mig, men maqam är en motsvarighet till den västerländska musikens skalor och tonarter.

Maqam har också med spel- och sångsättet att göra. Och det handlar om musikens själ.

Så småningom började Elias Zazi komponera. Han skrev först scenmusik till teaterföreningen Ha-Nison och sedan Drömmarsonaten – den första assyrisk-syrianska musikalen.

P2 i brödbilen

Efter det var det dags för brödbilen och P2 och då blev Elias förtjust i Beethoven, Schumann, Brahms, Fauré och några till och började studera den västerländska musiken teoretiskt.

När han berättar om sin musikaliska väg slår det mig hur målmedveten han varit hela tiden. Som när han skrev 2:a satsen till sin stråkkvartett, tog kontakt med Lars-Erik Rosell, professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm och bad honom titta på den.

– Är jag en ny Mozart eller får jag inte ens komma i närheten av Valhallavägen, frågade Elias, när Rosell hade tittat färdigt på noterna.

– Varken eller, svarade Rosell. Här finns fina saker, men du behöver komplettera med lite hantverk. Jag råder dig att kontakta kompositören John Lidström i Södertälje.

Det blev ett 40-tal lektioner i komposition under ett par års tid och John Lidström är fortarande Elias’ mentor och musikaliska korrekturläsare. När hela stråkkvartetten var färdig, visade han den först för John Lidström och sedan för professor Rosell, som sa att Elias absolut var i klass med tonsättare som gått Musikhögskolan.

Trio "Allegro", Conny Lindgren, violin, Oskar Ekberg, piano och Pelle Hansen, violoncell, framförde Elias Zazis Tone of Passion på S:ta Ragnhildsgården.

Kvällen före intervjun har jag varit på Kammarmusikföreningens konsert i S:ta Ragnhildsgården och för första gången lyssnat på en av Elias’ kompositioner, pianotrion Tone of passion i 4 satser.

Det är meditativ musik. Som att vandra ut på sköra ängar. Jag hör bland annat lite Beethoven i tongångarna och något annat som också känns 1800-talskt. Elias Zazi lyckas foga ihop den västerländska romantiken med den orientaliska kyrkomusiken så att man inte hör skarvarna.

Cellon stod för mycket av passionen i Elias Zazis pianotrio. Här trakterad av Pelle Hansen.

Eftersom cello är ett av mina favoritinstrument (oboe är det andra) njuter jag särskilt av de fina cellostämmorna. Under den tredje, tänker jag att Elias Zazi också måste älska cellon. Men han låter alla tre instrumenten vara med och leka och kommunicera med varandra – eller mot varandra.

I programhäftet presenterar han varje sats med några meningar, precis som Beethoven gör i sin Pastoralsymfoni eller Vivaldi i Årstiderna.

Blomstrande ljuvlighet i drömsk och lyrisk tillvaro. Klagosången präglas av muntra toner . Livet går vidare, men ärren finns ristade kvar, är hans ord om sista satsen.

Trio Allegro ska efter paus spela en pianotrio av Franz Schubert  Det verkar mycket lockande, men jag går hem. Jag vill inte störa mina intryck av den nya musik jag har hört.

Reporter på LT

Fram till i somras jobbade Elias som laboratorieingenjör på Astra, men tackade ja till ett avgångspaket och vikarierar nu som reporter på Länstidningen.

När hinner han komponera?

– När jag har tid, säger den heltidsarbetande trebarnspappan. I genomsnitt kanske det blir en timme i månaden.

Idéerna till sina verk kan han få närsomhelst, kanske när han sitter och tittar på TV. Då går han genast till pianot, provar idén och skriver upp på notpapper, som han alltid har till hands där. När han sedan får tid, sätter han sig vid pianot med anteckningarna.

– Men jag kan egentligen inte spela piano, jag klinkar bara. Först provar jag temat från anteckningarna, sedan lägger jag ackord till det, testar mig fram och skriver sedan stämmor.

– När han fått ihop en halv sats, lägger han in materialet i datorn. Sedan kan han jobba med det både där och på papper.

Och inspirationen då?

– Den kan man inte vänta på. Hur länge ska man vänta i så fall? Får man beställning på en sång, gör man den på en vecka om man är seriös, men om inspirationen kommer, då blir det en gudomlig sång.

Elias’ musik är melodisk, något som inte är så vanligt i den moderna konsertmusiken. Folk tycker om att lyssna på hans verk, tar dem lätt till sig. Tänker han på det, när han komponerar?

– Det viktigaste är att musiken går hem hos mig, att jag tycker om den. Det kommer först, men sedan kan jag slipa lite på den, när jag arbetar med den.

En assyrisk musikal, en stråkkvartett, en pianotrio och flera vokalverk har det bland annat blivit hittills, men mer är på gång. En oudtrio(oud, violin och cello) hoppas han ska kunna uruppföras till våren. Oudvirtuosen Elias Mousa håller redan på och tittar på den.

Elias Zazi komponerar alltså inte alltid på inspiration, men idéerna till kompositionerna ser han som gåvor.

– Nästan alltid när jag är ledig, kommer idéerna  efter någon dag. Under senaste semestern vaknade jag en natt och fick idén till Moonlight on Mesopotamia, ett verk om civilisationens vagga.

Han gick upp och skrev ner idén och då kom flera namn på satser i verket, som ”Kall öken”, ”Besökare i palatset”, ”Drottningens dans”, ”Prästernas bön”, ”Modern som gråter vid sonens grav… osv.

– Det är bara att tacka och ta emot. Moonlight on Mesopotamia kommer att bli en symfonisk dikt i flera, kanske tio satser. Namnen på satserna är klara och jag har börjat jobba med dem.

Elias Zazi, blivande ordförande presenterades för publiken av Peter Pehrzander, avgående ordförande i Södertälje Kammarmusikförening.

Ännu är Elias Zazi inte formellt vald till ordförande i Södertälje Kammarmusikförening, men jag frågar honom ändå hur det kommer att märkas, att han blir ordförande.

– Det viktigaste för mig till att börja med är att föreningen lever kvar. Sedan ska jag skapa en hemsida. Och så vill jag försöka kontakta musiker som ändå ska spela i Stockholm och be dem dubblera i Södertälje, men till lägre gage.

Innan vi skiljs åt, kan jag inte låta bli att fråga vilket favoritinstrument han har och han tvekar inte:

– Cello. Och oboe.

Text: Margareta Lithén

Foto: Göran G. Johansson


Margareta Lithén kom till Södertälje som fyraåring. Efter Journalisthögskolan jobb på bl a Norrbottens-Kuriren och Sydöstra Sveriges Dagblad, Radio Södertälje och som frilans. Margareta är också sångerska och har framträtt med några visprogram i Södertälje med ganska vid omnejd.

3 Kommentarer till “Kompositör började som DJ”

  1. Elias Chahine skriver:

    Kul Elias

    Lycka till framtiden

  2. Göran G. Johansson Göran G. Johansson skriver:

    Tackar!

    Bilden på dig och Elias finns i artikeln ovan, varsågod!
    Klicka på den blir den stor och fin och kan skrivas ut. Om du vill att jag ska göra en förstoring av den – skicka ett mejl så får du prislista!

    Fotografen

  3. Peter Pehrzander skriver:

    Hej !

    Din artikel är verkligen fascinerande och informativ !-Roligt, att vi, återigen, kan få
    våra konserter recenserade!-det var länge
    sedan !-
    Stort tack !

    Peter Pehrzander
    ordförande( ännu så länge )
    Södertälje kammarmusikförening

    P.s.
    Kan jag få foto på mig och Elias, vore
    det trevligt ! d.s.