Charmig Michael Goj värmde i Gula Villan

Efter konstpromenaden i den kyliga seneftermiddagen var det gott att komma in i Gula Villans värme. Där mötte stilla pianomusik för en entusiastiskt lyssnande och applåderande publik. Michael Goj var mitt uppe i sin musikaliska tidsresa från Bachs sekelskifte 1600/1700 till Chopins första hälft av 1800-talet.

Michael Goj, son till polske pianisten Henryk Goj, spelar mycket uttrycksfullt och följer gungande med i musikens linjer. Jag hade turen att se honom snett framifrån och upptäckte vilken kontakt han hade med noterna. Han inte bara såg dem. Ibland log han mot notbilden. Då och då spelade han lite fel. Då log han ännu större.

Michael Goj bjöd in sig själv till Järna Kulturnatt, berättar han mellan styckena och får genast en varm applåd. Han berättar också att han – som nu är 30 – har gjort ett 16-årigt uppehåll i sitt pianospel, men att han börjat igen för två år sedan.

– Jag gillar att göra det jag är sämst på och just nu är det att spela för folk, så jag vill utnyttja den här situationen, säger han och undrar: Får jag spela fugan till den här också?

Och visst får han fortsätta ur sin Bachbok. För publiken får han fortsätta länge än. För den nästan fulla månen utanför fönstret har han redan spelat Chopins Nocturne i ciss-moll.

Text: Margareta Lithén
Foto: Göran G. Johansson

Margareta Lithén kom till Södertälje som fyraåring. Efter Journalisthögskolan jobb på bl a Norrbottens-Kuriren och Sydöstra Sveriges Dagblad, Radio Södertälje och som frilans. Margareta är också sångerska och har framträtt med några visprogram i Södertälje med ganska vid omnejd.

1 kommentar till “Charmig Michael Goj värmde i Gula Villan”

  1. Rickard skriver:

    Goj oj oj asså!