Mankan, Bergström & Bach

Mitt på den stora scenen Ytterjärna kulturhus står ett litet bord med en vattenkaraff och två glas. Två gröna stolar flankerar. Klockan är 12.12. Det är första torsdagen i månaden och det betyder gratis ”Kulturtillskott” här.

Två män kommer in, den ene med gitarr, den andra med käpp och tygkasse. Mats Bergström, känd gitarrist och Mankan Nilsson, känd dramatiker, musiker och sångare.

Mats Bergströms fingrar börjar leka över gitarrsträngarna. Ordet fingerfärdig kommer för mig, men jag begriper inte varför. För det här är utsökt gitarrmusicerande, där fingrarna bara står för en del av uttrycket. Han spelar preludiet till Bachs tredje solopartita i E-dur. Det är Bach det här programmet handlar om, Johann Sebastian Bach och hans sex solostycken.

– Mats Bergström är det bästa som hänt mig på 22 år, säger Mankan efter stycket. Sedan börjar han tala om den finlandssvenske poeten Elmer Diktonius och jag får en rynka mellan ögonbrynen, innan Mankan berättar om hur den sjuke skaldens ansikte sken upp, när hans psykiater spelade Bach för honom.

– Blir du hos mig … sjunger Mankan till Mats Bergströms ackompanjemang. Ninne Olsson har skrivit en ny svensk text till Bist du bei mir*.

Och jag blir påmind om hur fin klang Mankan får fram med sin röst. Synd att han inte sjunger oftare.

Så berättar han om den fantastiska gitarr han fick av sin far.

– Jag var faktiskt en riktigt bra gitarrist … fast inte så bra som Mats förstås.

När han börjar berätta om sin far tänker jag att det här handlar väl ändå inte om Bach. Knappt har jag tänkt färdigt, så säger Mankan: – Nånting handlar alltid om Bach. Han verkar alltid fråga sig vad tonerna har med varandra att göra, men allt är förbundet med vartannat.

Efteråt frågar jag Mankan om han har en relation till eller med Bach.

–Med, svarar han utan att tveka. Bach ställer sig själv utanför musiken. Han tar en fras och och frågar ”Vad vill den här frasen med mig?”.

När Mats Bergström får samma fråga, svarar han:

– Till. Musikaliskt. Personligt är det svårt. Bach riktar sig hela tiden till Gud. Inte nödvändigtvis till något här och nu. Men de här sex solostyckena skrev han inte som kyrkomusiker utan när han var anställd vid hovet i Köthen.

Han tar fram och visar kopior av solosamlingen med noter av Bachs egen hand. De skrevs för violin, men Mats Bergström har bearbetat dem för sologitarr. Det är han inte förste gitarrist att göra, men han tyckte inte de tidigare var tillräckligt välgjorda, så han satte igång själv för åtta år sedan. Och han fick faktiskt lite hjälp av den gode Bach.

– Partitan i E-dur, som jag spelade, gjorde Bach ett arrangemang till för piano och luta.

Mats Bergström har trivts med arbetet. – Det har varit ett kreativt och kul jobb.

I Allhelgonahelgen ska han spela hela verket i Kulturhuset i Ytterjärna. Alla sonatorna och partitorna, totalt sex stycken som tar två timmar att spela – ett tuft maratonjobb, så han delar upp det. På lördag kl 16.00 spelar han ensam, kl 18.00 gör han ett helt program tillsammans med Mankan och på söndag gör han två konserter ensam, kl 12.00 och kl 15.00. Passa på!

Text: Margareta Lithén
Foto: Göran G. Johansson

*Bist du bei mir (sv: ”Är du med mig”’) (BWV 508) är en aria av den tyske kompositören Gottfried Heinrich Stölzel. Stycket har ibland felaktigt tillskrivits Johann Sebastian Bach, eftersom den ingick i hans Notbok för Anna Magdalena Bach. Arian utgör en del av Stölzel-operan Diomedes, oder die triumphierende Unschuld som uppfördes i Bayreuth den 16 november 1718. Partituret har sedan dess gått förlorat.

Källa: Wikipedia m fl.



Margareta Lithén kom till Södertälje som fyraåring. Efter Journalisthögskolan jobb på bl a Norrbottens-Kuriren och Sydöstra Sveriges Dagblad, Radio Södertälje och som frilans. Margareta är också sångerska och har framträtt med några visprogram i Södertälje med ganska vid omnejd.

2 Kommentarer till “Mankan, Bergström & Bach”

  1. Göte Franson skriver:

    Synd att jag missade konserten.
    Fina bilder Göran har tagit!