Roligt och angeläget på Oktober

simon02

En skådespelare, tjugo roller och tre telefoner. Mer behövs inte för att levandegöra ett klassamhälle, koncentrerat till krogarnas och vip-arnas särskilda miljö.

 

 

Du jobbar och stretar på så mycket du orkar. Folk sliter i dig från alla håll och telefonen ringer i ett kör. Hur mycket du än anstränger dig så räcker du inte till. Känner du igen dig? Det gör i alla fall Sam, huvudpersonen i Oktobers nya pjäs, Fullbokat. Förra veckan fick Kulturdelen vara provpublik vid en av repetitionerna, tillsammans med en handfull dramaelever från Wendela Hebbegymnasiet.

 

Sceneriet är sparsmakat, det där som Oktober är så bra på. Två väggar, ett skrivbord och tre telefoner, en av dem får man tänka sig själv. Det är allt. Och så en förfärlig massa människor, tjugo stycken som en enda person gestaltar, Oktoberskådisen Simon Mezher. Vilken skådespelare! Han skiftar elegant både kön och karaktärer, bryter på både chilenska, arabiska, finska och några andra språk, han pratar skånska och göteborgska och nog var det lite värmländska också på något ställe. Han är servitrisen och pizzabagaren, muskelbyggaren och kändisen.

 

simon04Skillnad på folk och folk

Pjäsen handlar framför allt om klasskillnader, ju viktigare man anses vara, desto fler favörer. I den hierarkin befinner sig Sam allra längst ner och därmed tar sig hans omgivning rätten att köra med honom. Hans chef, som vill bli kallad ”chefen” klamrar sig fast i det övre skiktet genom att frottera sig med kändisar och för det behöver han förstås Sams hjälp.

Det här är en rolig föreställning, även om man ibland kniper ihop om det egna skrattet för att inte missa något, tempot är högt.

I pjäsen tar en ung arbetslös skådespelare jobb på en av Stockholms innekrogar i väntan på Det Stora Genombrottet, eller åtminstone nästa roll. Han har hand om bordsbeställningen.

 

Makt föder våld

– Pjäsen är alltid aktuell också ur en annan aspekt, säger Jonas Holmberg, som stått för både scenografi och regi.

– Den krogägare som vägrar låta nån mafioso bedriva handel i krogens garderob får finna sig i att få sin krog nerbränd. Det gäller i Södertälje såväl som i Stockholm och New York.

Makt, med andra ord och för att hantera ett sådant tema är humorn inte så dum att ta till, också den en av Oktobers starka sidor. Liksom de små blinkningarna åt publiken oavsett vad vi är för ena, vi känner igen oss i mycket och andra kommer att känna igen sig i annat.

simon06

Hallå, det är bordsbeställningen, vad kan jag hjälpa till med? Simon Mezher, alias Sam, upprepar repliken ett oräkneligt antal gånger.

Vet hur det känns

Fullbokat skrevs av Becky Mode, amerikansk skådespelare, pjäsförfattare och teveproducent.

– Jag tror att hon har utgått ifrån egna erfarenheter, säger Jonas Holmberg, när ridån ”gått ner” och vi har klappat för att vi inte begriper att det får man inte göra på en repetition, och dramaeleverna får ställa frågor.

Morgan Alling gjorde pjäsen i Stockholm för några år sedan och hade då ännu fler karaktärer.

– Men när jag och Simon bearbetade den så strök vi nästan hälften.

Och de var nog bra. Andemeningen går fram fuller väl ändå.

Text: Ingrid Sjökvist

Foto: Olof Näslund

 

 

Not:

Fullbokat spelas på Castor den 11 oktober kl 19, den 18 oktober kl 16, den 30 oktober kl 19, den 20 november kl 19 och den 29 november kl 16. Därefter på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 7 och 14 november klockan 19.00.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

——————

Ingrid Sjökvist

Journalist

V Kanalgatan 23, 151 71 Södertälje

08-550 164 75

070-542 4207

ingrid.sjokvist@telia.com

www.pontonmedia.se

www.kulturdelen.nu

www.livisverige.org

 

Journalist och författare. Skriver reportage och artiklar på eget och andras initiativ, ofta om människor i arbete eller deras boende, gärna med miljö- och samhällsperspektiv. Språkgranskar andras texter. Är redaktör för antologier. Leder skrivarkurser. Håller i berättarkaféer och är litterär lektör. Skriver då och då en novell. Kan tala baklänges och dessutom klanderfri skånska.

Lämna en kommentar