Grafikens nestor

 

sandahl04w

Olof Sandahl, bildkonstnär och grafiker i Södertälje. Det är han som basar över Södertälje Konstnärskrets grafiska verkstad i gamla Flickskolan på Orionkullen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– En bild ska berätta något. Det räcker inte att den är vacker eller skickligt gjord.

Så säger Olof Sandahl, bildkonstnär och grafiker i Södertälje. Det är han som basar över Södertälje Konstnärskrets grafiska verkstad i gamla Flickskolan på Orionkullen. I grafiker- och konstnärssammanhang är han ett välkänt namn med stor och varierad produktion bakom sig. För många Södertäljebor är han emellertid något av en doldis. Men det han inte vet om grafik är inte värt att veta.

 

Konst som kommunikation

Vi har stämt träff i rummet utanför verkstaden på Kretsen. På väggen hänger ett relativt nytt collage med grafiska blad av Olof Sandahl, det är han själv rätt förtjust i. I en pärm bläddrar vi bland några av de bilder han gjort. En del tycker vi oss känna vi igen sen tidigare, från storpolitiska sammanhang, Vietnamkriget, motståndet mot Sydafrikas apartheid.

För Olof Sandahl är konsten kommunikation och i en sådan vill man ju säga något.

Det hindrar förstås inte att den är humoristisk. En del av dem vi tittar på är en sorts dubbelbilder med insprängda självporträtt som det kan ta en stund att få syn på.

Kristus,w

Olof Sandahl har ofta gjort en sorts dubbelbilder med insprängda självporträtt som det kan ta en stund att få syn på.

 

Konst tidigt

Att han skulle hålla på med konst var han rätt klar på tidigt i livet, berättar han.

– Jag har alltid varit intresserad och målade tavlor tidigt. Som barn hade jag ett stort pojkrum alldeles för mig själv och det kom med tiden att se ut som en riktig ateljé med staffli. Jag fick mitt första oljemålar-set redan när jag var elva.

Det här var i Värmland, han är född i Kristinehamn, och gick både realskola och gymnasium i Karlstad. Visserligen har han bott både i Stockholm, Göteborg, och en tid i Småland innan han kom till Södertälje för 20 år sedan, men hjärtat klappar fortfarande lite extra för Värmland.

x3

Olof visar hur han ristar med en stålspets på en kopparplåt, samt en del av sina verktyg. En del av dem rena köksredskap.

testtryck,w

Ett provtryck, delvis ett självporträtt, av den bild Olof Sandahl gjorde under vårt besök i grafiska verkstaden i Gamla Flickskolan.

Mest grafik

Olof Sandahl har fortsatt att måla i olja, även om han ändå är mest känd som grafiker. För några år sedan hade han en separatutställning i rådhuset i Södertälje med både landskap och porträtt i olja. Ställt ut har han förresten gjort på många ställen, både i Sverige och utomlands.

Mest har det ändå blivit grafik.

– Det var nog slumpen som fick avgöra det, säger han. Efter gymnasiet gick jag Slöjdföreningens Konstindustriskola i Göteborg, motsvarande Konstfack i Stockholm. Meningen var att jag skulle bli reklamtecknare, som många av mina kompisar blev. Vi var ett fint gäng och vi påverkade förstås varandra, gör det fortfarande, vi träffas ännu efter mer än femtio år.

– I undervisningen ingick formgivning och typografi, vi hade ett boktryckeri i anslutning till skolan och lärde oss boktryckarkonsten från grunden. Där ingick också undervisning i andra grafiska tekniker och jag blev mer och mer fascinerad. Efter några år blev jag till och med assistentlärare.

Efter studierna i Göteborg fortsatte Olof Sandahl på Konsthögskolan i Stockholm.

Att komma till huvudstaden var en chock, minns han.

– Ett helt nytt liv väntade, i en jäktad storstad. Jag jobbade vid sidan om studierna, ledde studiecirklar och ansvarade en tid för Grafiska sällskapets verkstad på Mosebacke. På så sätt slapp jag studielån.

sandahl01w

Första ”avtrycket” klart. Spännande tycker Olof Sandahl.

Öppet på verkstan

Vi har, medan vi pratar, flyttat oss in i verkstaden. Det luktar lite olja, de olika maskinerna står tätt, utrymmet är väl utnyttjat och längs väggarna sträcker sig arbetsbord och hällar av olika slag, mångfärgade trasor hänger på en stång, penslar och spatlar av olika slag, färgburkar trängs i fönstersmygarna.

Att ta hand om verkstäder har blivit något av Olof Sandahls lott, förutom det egna konstnärskapet. Det var han som byggde upp grafiska verkstaden i Grafikens hus i Mariefred, de som alldeles nu har bestämt sig för att flytta till Södertälje.

 

– Det är roligt, att få handskas med tekniken hela tiden, säger han. Verkstan här på Orionkullen är öppen för alla. Alla aktiva konstnärer i Kretsen och alla andra som kan. Plus de som går någon av våra kurser. Vi tar också emot ungdomar från Wendela Hebbegymnasiet varje vår så att de får prova på de olika teknikerna.

Galleri Kretsen SšdertŠlje

Grafiska verkstaden på Gamla Flickskolan.

 

Teknik

För teknik är, utöver det konstnärliga förstås, vad grafik handlar om. Eller kanske hellre: hantverk. Själv har Olof Sandahl inför vårt möte förberett en kopparplåt för tryck, ritat ett självporträtt på papper, kalkerat av det på plåten och därefter ristat in det med stålspets.

En stund senare, lägger han den färdigpreparerade plåten i en koppartryckspress och rattar den genom valsarna så att bilden förs över till ett papper, också det special.

Så är första avtrycket klart. Spännande är det, det tycker han själv också, när han försiktigt lossar på pappret, där plåten lämnat avtryck.

– Javisst, säger han, det är på baksidan av ett koppargrafiskt tryck som du kan se om det är äkta.

Hela den här proceduren har tagit tid. För varje blad måste den upprepas. Ett och ett i taget, här är det inte tal om någon fabrikstillverkning. För varje nytt blad måste originalet genomgå samma procedur från början till slut. Fem tryck i timmen är ungefär vad man hinner, säger Olof Sandahl.

Till Astrid Lindgrens 75 årsdag fick han en beställning om 650 tryck för en affisch, ett uppdrag som tog en månad att slutföra.

– De var svettigt, men det gick, minns han.

 

Lärare

Olof Sandahl har varit lärare i grafik vid ett antal olika lärosäten, Tollare folkhögskola till exempel och i Trondheim, förestått flera grafiska verkstäder. Hans verk finns på Nationalmuseum och på museer i en handfull svenska städer. I snart tio år har han basat över den grafikverkstad vi befinner oss i.

Han har genom åren gjort tusentals grafiska blad, till affischer, till böcker och tidningar. FIB Kulturfront, Fönstret, SIA (Skogsindustriarbetaren), Metallarbetaren. Och han har skrivit poesi.

Medan han visar släntrar en och annan besökare in i verkstaden, någon bara för att morsa, en annan för att boka upp sig för en arbetsplats.

Olof Sandahl är stolt över ”sin” verkstad, det går inte att ta miste på. Stor är den, fullt utrustad, antingen man vill utgå från linoleum, trä eller plåt, ett tiotal tekniker utgör stommen i grafik, förstår vi.

 

typer_w
Böcker också

I verkstadens ena rum finns också ett boktryckeri.

– Det är helt unikt och vi har byggt upp det själva, samlat material och maskiner från olika håll, pengar hade vi ju inte så mycket av. Boktryckarpress fick vi hämta i Huddinge, hela skåp med blytyper har vi fått från tre olika tryckerier. Och från Södertälje amatörbokbindare har vi fått överta bland annat en pappersskärmaskin.

– Min far var journalist på NWT, Nya Wermlands-Tidningen, där jag förresten många år senare själv medverkade. Jag kom på så sätt tidigt i kontakt med bokstäver och ord och tekniken kring hur man återger dem. Det har alltid fascinerat mig och gör så fortfarande.

 

 

 

 

Text: Ingrid Sjökvist

Foto: Olof Näslund

 

 

 

Hur vore det

att fösa undan alla skuggorna

och le mot ljuset

bara LE

hur vore det att resa sig

veckans första morgon

och i ett stort famntag

ta hela gråheten till sig

hur vore det

att på väg mot stan stanna upp

och smeka dom långsträckta timmarna

med hela krafterna v mig

 

här gror ingen iver

på mina frusna kinder

och dom klara ögonen

som förr letade upp gömställen

på dom vida slätterna

är trötta

 

hur vore det …

 

Av Olof Sandahl (ur Ur vår tids grafik. 14, 1990)

 

 

Olof Sandahl är medlem i Svenska Tecknare, Grafiska Sällskapet, Xylon, Södertälje Konstnärskrets och Värmlands Konstnärsförbund.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

——————

Ingrid Sjökvist

Journalist

V Kanalgatan 23, 151 71 Södertälje

08-550 164 75

070-542 4207

ingrid.sjokvist@telia.com

www.pontonmedia.se

www.kulturdelen.nu

www.livisverige.org

Journalist och författare. Skriver reportage och artiklar på eget och andras initiativ, ofta om människor i arbete eller deras boende, gärna med miljö- och samhällsperspektiv. Språkgranskar andras texter. Är redaktör för antologier. Leder skrivarkurser. Håller i berättarkaféer och är litterär lektör. Skriver då och då en novell. Kan tala baklänges och dessutom klanderfri skånska.

2 Kommentarer till “Grafikens nestor”

  1. werner näslund skriver:

    Mycket fin artikel. Tack för den.

  2. Fia kvissberg skriver:

    Vilken bra beskrivande artikel om denne fantastiske man och konstnär.

Lämna en kommentar