Januari månads poet
Först ut i raden av månadens poeter det här året är ingen mindre än Södertäljes kulturhuschef, Anders Lerner. Han inte bara gillar poesi, han skriver också själv.
– Man kan ju undra när alltid egentligen börjar. Men poesi, eller verser av olika slag, har alltid, åtminstone så länge jag kan minnas, varit närvarande i mitt liv. Det var Svensktoppen, Lyckliga gatan eller Vilken härlig dag, lalalala. Och Omkring tiggarn från Loussa med Gunde Johansson. Det var Bengt Feldtreichs Ser du stjärnan i det blå? Det var i tonåren Nils Ferlin, Dan Andersson och flera andra.
– Jag var tidigt ute i skog och mark och hade starka naturupplevelser. Jag sökte nog efter någonting som kan uttrycka upplevelserna, fånga sannheten i ögonblicket. Som Harry Martinsons: Juni natt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag … Eller: Insjön håller till alla munnar sin jättesked …
Text och åter text
Anders Lerner är ju teaterman och har nästan hela sitt vuxna liv umgåtts med texter.
– Ibland kunde jag känna mig som en enda stor bokstav.
Men det är ett professionella förhållningssättet till ordet, det. Hur texten och orden fungerar som arbetsmaterial på en scen. Det var hans uppgift som dramaturg, som regissör och som skådespelare.
Det egna skrivandet, då? När började det?
– Ja, du. I tonåren skrev ju alla. Jag har hållit på sen dess, till och från.
Sörmlandsnatur
– Jag tillbringade min barndoms somrar i Björnlunda, utanför Gnesta, och den dikt som jag bjuder på här, Lockvattnet, sommar, kommer därifrån, från en konkret händelse, alla mina texter utgår från konkreta händelser. I många år under 80- och 90-talen satt jag och åkte mellan Västerås och Björnlunda, genom det sörmländska landskapet, med alla sina granplanteringar och åkrar. Det är klart att det gjorde intryck och de har satt spår i mina texter. Mjölkkorna försvinner, åkarna planterades igen.
De tomma ladugårdarnas tysta sorg
granplanteringarnas gröna kors i rader
över jord som lämnats till mörker
I de raderna ger jag uttryck för känslan av det sörmländska landskapets förändring.
Lockvattnet, sommar, har också sin upprinnelse i en konkret händelse. Lockvattnet finns och är en sjö när jag som vuxen en gång badade i den öppnade sig minne efter minne.
Vet vad han gör
Anders Lerner låter rätt trygg inför publiceringen, ändå är den något av en debut. Han har skrivit massor av texter som framförts av honom själv, och av andra; sketcher, teaterpjäser, han har översatt Shakespeare. Men egen poesi, nej det här är första gången.
– Jag är inte orolig för vad folk ska tycka. Texterna är vad jag vill att de ska vara. Och jag är nöjd med det.
Öppnar nya dimensioner
Det är något visst med just poesi, menar Anders Lerner. Han läser mycket i den genren, i perioder.
– Jag gillar Harry Martinson. Gunnar Björling. Ann Jäderlund. Birgitta Lillpers, Eva-Stina Byggmästare och många andra. Bibeln, gamla testamentet är poetisk. Profeten, visst, honom har jag till och från använt som nån sorts hatthängare, något att hänga huvudet på när det har känts för trångt. Och så Rumi*) förstås. Han förenar frihet och bundenhet med ett flöde, ett driv framåt där det öppnar sig nya saker hela tiden. Nya dimensioner i tillvaron. Bortom idéer om att göra rätt och att göra fel, finns ett oupptäckt fält. Jag möter dig där… De raderna har blivit centrala för mig, även som chef.
– Det de här poeterna har gemensamt är just det, att de kan öppna upp saker som inte går att komma åt med intellektet. Det är det som är så fascinerande, som en sorts jagupplösning, där allting ändå hänger ihop. En detalj som kan vecklas ut åt olika håll. Där är poesin överlägsen, säger Anders Lerner, i förtätningen och i djupet.
Rytmen viktig
– Egentligen är allt jag skriver gjort för att läsas högt, fortsätter han. Jag söker efter en rytm, så mina texter är nog någon sorts låtar. Som biet som dansar framför kupan, kom jag att tänka på. Det har inga bestämda rörelser, ingen jämn rytm, ändå är dansen rytmisk.
Just nu blir det mycket tjänsteskrivelser för Anders Lerner. Men det egna skrivandet finns med, mer eller mindre hela tiden, även om det absoluta syftet inte i första hand – inte just nu i alla fall – är publicering.
– När jag har skrivit fram något som har sanning i sig, då tycker jag det är bra, oavsett vad nån annan skulle säga. Bilden till den av dikt som jag citerade här ovan, de tomma ladugårdarnas tysta sorg – när jag kom på den så visste jag att jamen, den är okej. Och om jag om tjugo år kan läsa mina texter med samma känsla är jag nöjd. Klart jag har något slags behov av att pröva om det bär med andra också, annars skulle jag inte gått med på att bli Månadens poet. Mitt skrivande i väldigt hög grad en inre process, men det är ändå rätt kul att visa upp sig.
Text: Ingrid Sjökvist
Foto: Göran G. Johansson
*) Rumi var en persisk, sufisk poet på 1200-talet, vår tideräkning.
Lockvattnet, sommar.
glider sakta ner i barndomens sjö
vattenväxter, klippor hala
sänker sig djupt i det klara vattnet
alger, nate, pors
det kallas för sötvatten
sikten bort i ett okänt grönt
femtio år, och rädslan
för det djupaste vattnet
är nu tillbaka
inte längre simma naken ensam
inte ensam
i ett intensivt ögonblick
är jag skarpt medveten
om min kropps innehåll
och gränser
i solen på klippan
löses sedan allting upp
en gles väv är vi, en väv
genomströmmade av partiklar,
vågor, varelser, världar
av bakterier, virus
annat ännu inte synligt
kroppen är
ett tillfälligt uppehåll
ett flöde,
någonting passerat på vägen
ett flöde hejdat
en sjö bildad
virvlar, slukhål i isen,
glaciärbrunnar, sprickor
diken, sorkhål, maskhål, rävgryt,
sakta snurrar skräpet runt i virveln
dyker djupt
i det sommarvarma vattnet
ned i alla åldrar, alla minnen
ett märkligt brus är vi
små impulser och signaler
ett norrsken
över den vinterhimmel
som en gång födde oss
som väntar oss igen
ett bi dansar framför kupan
utan mening, eller diktande
om avlägsna ängar, blomsterhav
nektarskatter
gör det någon skillnad
om de visar vägen
eller bara är rörelser
konst eller inte
det är jag
ytan pudrad av frömjöl
barr, insekter, löv
på botten gröna små bladknyten
skuggor fladdrande över stenar
det är halt
kroppen tung genom hinnan
som ett foster
tillbaka ner i djupet
ursprungets skrämmande stora
inte den röda bultande världen
den röda bultande fostervärlden
det bultande röda ungdomslivet
det tomma svarta ungdomslivet
ett språng ut från klippan
krevaden slår upp
tung kropp i kallt vatten
en gång en hand i hand
en gång ett trevande
en gång ett avvisande nej
en gång ett minne
vi skriver oss ut ur barndomens trädgårdar
bort från symfonierna i äppelträdens kronor
lukten av kor och nyslaget gräs i kvällskylan
bort från doften av pors vid insjöns stränder
tvålen vid tvättningen om kvällen
vi skriver oss bort från ungdomens svidande sår
förnedringens blodsmak i munnen
varje minne vi karvat fram till verklighet i ord
allt längre och längre längs stigar
allt närmare, in i oss själva
vi är vandrande minnen
av det landskap som födde oss
det går irakiska öknar på Malmös gator
dofter av sörmländska sjöar
är inneslutna i mörka kavajer
osedda världar inom oss och utom oss
tacksägelser för att vara lämnade ifred
ohörda böner om att bli sedda
ut ur skogen in mot staden
upp ur vattnet ned på jord
på hösten,
samma sjö, en annan plats
ensam vid en eld
båtens sittbrädor täckta av is
i ljuskretsen är mörkret utanför
ett djup som skrämmer
därute är det okända
allt det vi kallar mänskligt
försvinner
kvar finns bara ett liv
ett rådjur lystrande
en häst vädrande
näsborrar spända
vidöppna öron
bultande hjärta
allt är bara kropp och sinnen
när grävlingen blir synlig
i skenet från en ficklampa
då klyvs det
som nyss
var ett
i ett enda ögonblick
intensivt medveten
om min kropps
innehåll och gränser
blir jag människa igen
i ögonblicket
när träet splittras
när fibrerna spräcks isär
då blir jag till
en säl glider upp ur djupet
längs den hala stenen
algerna längs huden
en liten apa klängande
mot klippans moderbuk
klättrar med känsliga fingrar och tår
reser mig upp genom hinnan
upp i den ljumma luften
andas
magen mot den
solvarma klippan
tårna i vattnet
kinden mot stenen
somnar igen
Av Anders Lerner
Ingrid Sjökvist
Journalist och författare. Skriver reportage och artiklar på eget och andras initiativ, ofta om människor i arbete eller deras boende, gärna med miljö- och samhällsperspektiv. Språkgranskar andras texter. Är redaktör för antologier. Leder skrivarkurser. Håller i berättarkaféer och är litterär lektör. Skriver då och då en novell. Kan tala baklänges och dessutom klanderfri skånska.
Föregående artikel Ledare januari
Nästa artikel Benke och kulturvänstern